EL JOC COM A EIX METODOLÒGIC A L'ESCOLA
El joc en l’etapa de 3 a 6 anys: un element clau per al desenvolupament integral de l’infant
L’etapa primerenca que va dels 3 als 6 anys, és l’etapa de més influència té al llarg de la nostra vida, ja que s’estableixen i s’estructuren coneixements i valors, així com s’adquireixen les habilitats socials i morals que ens permeten viure en un futur en societat.
L’educació infantil és una etapa de vital importància, perquè està orientada a facilitar el desenvolupament personal dels infants, l'assoliment de les competències i l'adquisició dels diferents aprenentatges, per fer possible la prosperitat personal, avançar cap a una societat més equitativa, més sostenible i amb més cohesió social.
El joc és molt més que una activitat d’oci. Durant l’etapa de 3 a 6 anys, representa una eina educativa imprescindible que contribueix de manera profunda al desenvolupament cognitiu, emocional, social i motriu dels infants. Diversos autors, com Piaget, Vygotsky o Winnicott, han destacat el valor pedagògic del joc com a base per a l’aprenentatge i la construcció del pensament.
El joc com a motor del desenvolupament cognitiu
- Segons Jean Piaget (1972), el joc simbòlic és fonamental en l’etapa preoperacional. Aquest tipus de joc permet a l’infant representar mentalment la realitat, practicar rols i estructurar el pensament. A través del joc, l’infant experimenta situacions que afavoreixen la resolució de problemes, l’adquisició de conceptes i el desenvolupament de la memòria i l’atenció.
- Per a Lev Vygotsky (1978), el joc és una activitat socialitzadora que fomenta l'aprenentatge compartit i la interiorització de normes socials. L’intercanvi amb altres infants i adults a través del joc facilita l’empatia, la cooperació i la comunicació. A més, tal com afirma Donald Winnicott (1971), el joc ofereix un espai segur per expressar emocions, afrontar pors i elaborar vivències internes a través de la fantasia i la creativitat.
- En l’etapa infantil, el moviment és una forma natural d’expressió. Jugar activament córrer, saltar, manipular objectes... afavoreix el desenvolupament de la motricitat fina i gruixuda, la coordinació i la consciència corporal (González, 2006). L’acció i l’experimentació física són essencials perquè l’infant integri el seu cos com a part de la seva identitat.
- El currículum d’educació infantil reconeix el joc com un eix vertebrador de la pràctica pedagògica. Aquesta metodologia activa situa l’infant al centre del seu propi aprenentatge, promovent l’autonomia, la iniciativa i el pensament crític. En una societat cada vegada més orientada al rendiment i als resultats immediats, cal reivindicar el dret dels infants a jugar lliurement. Com va dir Friedrich Fröbel, creador dels primers jardins d’infància:
"El joc és l'activitat més elevada del nen, ja que és l'expressió lliure de l’ànima."
A continuació, compartim amb vosaltres un article molt útil per ampliar la visió pedagògica del joc en l’etapa infantil. Aquest recurs ens permet aprofundir en la importància del joc com a eix essencial del desenvolupament integral dels infants, aportant una base teòrica sòlida i actualitzada.
Alhora, us presentem unes imatges que reflecteixen com el joc esdevé l’eix vertebrador del nostre dia a dia a l’aula. A través d’aquest, sorgeixen infinites oportunitats d’aprenentatge, descoberta, experimentació i relació. Acompanyar els infants en el joc vol dir respectar el seu ritme, confiar en la seva capacitat d’aprendre i oferir-los entorns segurs, rics i estimulants. Entendre el joc com un acte essencialment educatiu és entendre la infància en la seva plenitud. Acompanyem els infants des del respecte, observant i escoltant, sabent que en cada acció lúdica hi ha una oportunitat per créixer.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada